måndag, november 13, 2006

Mensvärk!

Helgen skulle bli en riktig myshelg på landet med maken och mina föräldrar. Men.. på lördagen så fullkomligt öste regnet ner hela dagen och det var inte alls läge för att ta långa sköna promenader i skogen som jag hade längtat efter, på söndagen regnade det inte.. men då får jag en extrem mensvärk som inte är av denna värld. Jag låg helt deckad hela dan, värktabletter hjälpte inte ett dugg!

Jag är så enormt trött på min kropp. Ibland ingen mensvärk eller förvarning om att mensen är pågång, ibland ganska kraftig värk och nu denna extrema värk! Ibland går det 3 veckor mellan och ibland 8 veckor. Jag vet aldrig när jag kan förvänta mig att få mens. Just nu har jag inget preventivmedel... detta är ett stort och jobbigt dilemma för mig. Vi skyddar oss mot att bli gravida eftersom vi väntar på vårat Kinabarn. Det är inte världens roligaste att vara gift och i stundens hetta varje gång fippla med kondom (som maken dessutom helst inte vill använda)! Vad är då alternativen? Jo, jag har funderat på det minst 100 gånger, här är mitt resonemang. P-piller vore fantastisk skönt för min oregbundna mens och mensvärk och ett bonus i sexlivet. Däremot så tog det min kropp drygt 6 månader att komma igång sist jag slutade med p-piller och det vill vi inte OM vi skulle vilja försöka att bli gravida igen efter att vi har adopterat. Hormonspiral och p-spruta antar jag är detsamma som p-piller ungefär. Så finns det då kopparspiral där det inte handlar om några hormoner, men då har jag hört att det är vanligt att man kan få kraftigare blödningar och mer mensvärk! Det vill jag definitivt inte efter söndagens upplevelse. Åhhh vad jobbigt, får väl helt enkelt stå ut med att aldrig ha en aning om när jag ska ha mens och ha j-vligt jobbig mensvärk och känna mig som en tonåring i sängkammaren.

2 Comments:

At 2:32 fm, Anonymous Anonym said...

Ja, det känns ganska knäppt att i flera år försökt få barn på alla sätt och vis och nu ska man skydda sig från att bli gravid...

 
At 8:35 fm, Blogger Solkatten said...

Stackars dig! Men varför kan du inte köra med P-piller och sluta i god tid innan ni vill börja försöka?

Ses imorgon =)

 

Skicka en kommentar

<< Home