onsdag, oktober 04, 2006

Hjälp!!!

Efter hämta barn kurs och föreläsningar i min utbildning är jag nu lite smått stressad över det här med barnsäkerhet. Oj, oj vad mycket hämska saker det kan hända. Har fått flera riktigt otäcka fall beskrivna för mig: brännskador, drunkningsolyckor, andningsstopp (pillar in något i munnen) m.m. Det är inte klokt vad de små liven kan hitta på. De flesta olyckor hos små barn sker i hemmet. Det blir till att gå skyddsrond här hemma innan den lilla kommer. Spisskydd, fönsterhakar, trappskydd, lådstopp, bort med allt smått, petskydd i kontakter, bort med vattentunnorna på tomten, halkskydd under mattor, förankring av spis och bokhylla i väggen, bort med alla giftiga saker (mediciner, alkohol, diskmedel, tvättmedel m.m.), klämskydd på dörrar och skåp..... Jag har säkert missat något, eller är jag överhysterisk?

4 Comments:

At 6:49 fm, Blogger En bulle i hjärtat! said...

Haha, jaa man kan bli alldeles tokig när man får höra alla saker som man förut inte ägnat en enda tanke!

Vad är det för Hämta-barn kurs ni går på? Det låter jättenyttigt. Är det adoptionsorganisationen som ordnar sådana? Intressant!

 
At 5:54 em, Blogger Solkatten said...

*Fniss* Du är "överhysterisk" om du frågar mig, vännen ;) Den lille/lilla kommer säkert ändå att överlista er och hitta nya, spännande faror. Som ni inte hade en aning om!

 
At 1:09 em, Blogger Filippis said...

En bulle i hjärtat:
Hämta barn kurs ordnas av vår adoptionsorganisation och den går man så nära inpå att man ska åka och hämta sitt barn som möjligt.

Solkatten:
Ja, jag misstänker att jag är överhysterisk nu. Tyvärr är jag nog lite arbetsskadad också, vilket nog gör att jag oroar mig mer för allt jag vet som kan hända små barn.

 
At 6:57 em, Blogger Amira said...

Gudars! Och jag som trodde det bara handlade om att flytta några vedhögar...Lyckoprissar som är så många steg på väg! Hoppas allt slutar väl för er, vi ska kanske registrera oss som adoptions-sökande snart och varit på första info-tillfället. Läser din blogg med nöje! Man måste ju i varje fall våga försöka spela tärning, (dvs ta kontakt med adoptionsorganisationen) annars är det ju helt kört från början...

 

Skicka en kommentar

<< Home