måndag, januari 29, 2007

Ledsen och arg

Igår var maken och jag iväg och träffade några i släkten. Jag visste sedan innan att de inte är särskilt entusiastiska inför våran adoption. De har inte sagt något negativt men heller inte alls visat något intresse eller frågat något.

Under middagen så pratade vi om ditten och datten och flera gånger så hade en av dem nedlåtande och negativa uttryck för människor med annat ursprung. "Blattar", "de med hycklen" och "svartingar" var några av uttrycken. Jag blev så otroligt provocerad och visade tydligt att jag inte höll med, men jag ville inte ställa till med bråk.

Lite senare frågar samma person faktiskt lite om adoptionen och jag blev glad att hon i alla fall visade lite intresse, hon såg inte särskilt glad och upprymd ut utan det enda hon kunde klämma fram var att det är ju spännande. Sedan lutar hon sig mot mig och säger att: sen när ni har kommit hem med det där barnet så kommer ni att få ett eget barn också! (Då ler hon och ser glad ut och tror att hon har sagt något bra) Hon fortsätter med att säga: att det är ju ofta det är så. Jag visste inte vad jag skulle säga utan att ställa till med en scen. Det kokade inom mig. Jag fortsatte dock att vänligt men bestämt tala om att vårat adoptivbarn kommer att vara vårat egna barn och att det inte finns några som helst bevis för att det är lättare att bli gravid efter att man har adopterat och att vi kanske inte ens vill försöka. Hon såg helt oförstående ut och det kändes fullständigt meningslöst att fortsätta att prata om detta.

Nu vet jag i alla fall att de inte är särskilt glada över att vi ska adoptera och att hon som uttrycker sig så fruktansvärt rasistiskt kanske tycker att det är skamligt att få in en "svartskalle" i familjen? Om jag var vänlig och hade tålamod nu så kan jag garantera att jag inte kommer vara det när vi fått barn. Då säger jag hellre upp kontakten helt!

Alla behöver ju inte tycka att det är fantastiskt att vi ska adoptera. Men när nära släkt uttrycker sig på det här sättet blir jag orolig, jag vet att vi som adoptivföräldrar måste stå upp för våra barn och deras ursprung. Kanske på förskola, skola ute i samhället m.m. Men inom ens närmsta krets??? Nä, det trodde jag inte. Blir så ledsen :(

Och vem säger till en gravid kvinna att: bara ni har fått ut det där barnet så ska du se att du blir gravid igen???? Varför skulle man börja längta och planera för nästa barn innan man har fått sitt första? Läs gärna salvias kloka ord som också handlar om det här.

14 Comments:

At 1:34 em, Anonymous Anonym said...

Min mans morbror var sådan. "Smårasistisk", eller egentligen rasistisk kort och gott, men han visste det inte riktigt själv. Använde nedsättande ord och ansåg att alla med "fel" hudfärg var latare, otrevligare och dummare än "riktiga" svenskar. Sedan gifte sig hans son med en tjej som var adopterad från Korea, och hans syster fick adopterade bonusbarnbarn. Han fick sig en rejäl tankeställare. Jag skulle inte vilja kalla honom tolerant och vidsynt, men han fokuserar numera aldrig på hudfärg (dock ibland på generaliserande omdömen om nationaliteter). Hoppas att samma förändring kan inträffa hos er släkt! /Kantarell

 
At 3:21 em, Anonymous Anonym said...

Usch vad ledsen jag blir. Och arg! I de där lägena borde man verkligen ryta ifrån och visa att det inte är okej (med det inte sagt att jag gör det. Ta bara min svärfar som ogenerat använder ord som "neger" och "svartskalle" och detta trots att hans svärdotter är "halvblatte"...). Men man får försöka trösta sig med att det handlar om ren oförståelse och okunnighet. Suck.

 
At 4:26 em, Anonymous Anonym said...

Eftersom jag har börjat bli en aning trött på dessa kommentarer om egna barn och riktiga föräldrar så här kommer lite information att använda dessa gånger...
Det är endast 10% som får BIOLOGISKA barn efter att de har adopterat!!!

 
At 4:29 em, Anonymous Anonym said...

Jag är högröd i ansiktet och svettas av ilska när jag läser detta. Vilken okunnig och fördomsfull människa hon verkar vara. Stackars kvinna!

Var inte ledsen. Du vet ju att det är hennes tankar som är tragiska. Gläds nu åt din mörkhåriga bäbis som väntar på att få träffa sin mamma och pappa (fast h*n inte vet om det ännu).

 
At 6:37 em, Anonymous Anonym said...

Suck. Mycket ska man stå ut med.

VARM KRAM till dig!

 
At 6:39 em, Anonymous Anonym said...

Hej!
Det är så sorgligt att denna typen av kommentar är så vanlig. Vet personen om att ni varit gravida flera gånger och att det inte är att det som är problemet?

Vi har fått liknande kommentarer som vi hittills kunnat skaka av oss även om det svidit, men nu när det närmar sig BARN har vi börjat fundera mer och mer på hur vi ska bemöta dem. Det känns inte lätt. Att behålla lugnet och sakligt förklara skillnader mellan riktiga och biologiska barn och föräldrar samt att inte brusa upp i frågan inför barnets ögon är arbetshypotesen just nu.

Jag vet att det inte gör saken lättare, men jag resonerar lite som du gör om att kapa banden till dem som inte accepterar. De av våra släktingar som hittills endast har bemött vår adoption med lojt ointresse och vars reaktion på beskedet att vi ska adoptera var att det var dyrt och man ju hört hur "såna där" blir när de ska söka sina rötter, de har ett skadat kapital i vår vänskapsbank och vi kommer att sätta barnet och oss själva först om de fortsätter att agera knäppt. Det blir kapade band i så fall, ser inte att vi har något annat val.

Ha det bra!
/Linda

 
At 11:21 em, Blogger Filippis said...

Tack för era kommentarer och förståelse. Jag hoppas att det blir som Kantarell skriver: att hon får sig en rejäl tankeställare och ändrar sin inställning och attityd när barnet kommer (även om jag har svårt att tro det).

Linda: Hon vet att jag varit gravid flera gånger och att det inte är det som är problemet!!! Jag påtalade även det för henne nu, men även då såg hon oförstående ut och valde att inte kommentera det. :(

 
At 12:22 em, Anonymous Anonym said...

Usch, vad jobbigt, jag blev svettig när jag läste om din situation. I vår släkt har några stycken visat svaga tendenser till något liknande, men jag tror att det många gånger handlar om okunskap och rädsla. När vi pratat igenom det och det fått sjunka in hos de äldsta i släkten så kom det fram att de var så rädda för att barnet skulle bli mobbat, att den skulle känna sig utanför. Men det är trist när de närmaste fäller såna kommentarer, det är ju dem som man helst vill ha som stöd genom adoptionen. Helst vill man ju att de ska utbrista ett "Grattis", som de säkert skulle göra till dig om du var gravid "på det vanliga viset".

 
At 10:39 fm, Anonymous Anonym said...

Jösses så dumt. Sicken idio.
Tyvärr så tror jag att många menar väl med sina korkade kommentarer. Ja, inte svartskalle osv, men, du ska se att du får en egen.
Jag tror att jag hde blivit skogstokig om någon sagt något liknande.
Hoppas att hon hinner tänka om innan ni får ert efterlängtade barn.

 
At 12:12 em, Anonymous Anonym said...

Vi hade en nära släkting (mamman till en av oss) som först var negativ till adoptionen och ville vi skulle prova allt för att få "egna", sedan negativ till vårt val av land (Asien). Stackars barn att få sneda ögon mm. När det närmade sig blev jag så arg att jag fräste ifrån och sa - om du säger detta en gång till så vårt barn hör det när vi kommit hem, så får du aldrig träffa barnet igen. Den tog skruv, kommentarerna har aldrig mer kommit och hon har bett om ursäkt för sin oförståelse och vet idag att hon har helt rätt barnbarn. Hon avgudar i dag barnet. Det kan vända men sätt hårt åt.

 
At 1:08 em, Anonymous Anonym said...

Så otroligt smaklöst och sårande! Jag har också sett "smårasistiska" tendenser i min släkt som exempelvis varför vi inte adopterar från Ryssland (underförstått - de tror att alla barn därifrån ser ut som svenskar). Eftersom vi redan har barn så får jag inte höra "ni-får-säkert-egna-barn-kommentaren" så ofta, men de flesta tycker vi är jättekonstiga som väljer adoption istället för ivf (vanlig kommentar = "vaddå - ni fick ju hjälp och det funkade första gången..."). Det som stör mig är de medlidsamma blickarna! Tyck synd om oss som får vänta så länge, men inte för att vi får adoptera! Kram /applecore (eldar upp sig lite idag)

 
At 12:25 fm, Blogger Patricia said...

Usch vilken människa!!! En del fattar uppenbarligen inte mycket...

Det värsta är att man som adopterad inte ses som "svartskalle" av de man känner, men samtidigt kan de snacka en massa skit om ANDRA som kommer från samma födelseland som en själv. Då undrar man hur de får i hop det.... det brukar alltid låta "men dig känner jag ju" eller "men du är ju inte som dem"... ändå har man samma hudfärg...

Har aldrig förstått mig på det där.

 
At 2:43 em, Anonymous Anonym said...

Jag är själv adopterad och jag blir lika förvånad varje gång över om hur vissa människor kan uttrycka sig så ens..

 
At 5:36 em, Blogger Anna-Bell said...

Blir så förbannad då jag läser det du skriver!!Vilken inskränkt människa.Jag tror att denna person kommer att ångra sig då ert barn kommer.Det brukar vara så med folk som har fördomar.Vissa kan ju vara homofoba t ex men när det visar sig att någon nära är bög så ändras attityden.Men trist är det!Bra att du står på dig!Förstår att du blir arg och ledsen!

Anna-Bell

 

Skicka en kommentar

<< Home