tisdag, januari 16, 2007

Namnval

Jag har sedan länge en lista på datorn med potentiella namn, ganska ofta fyller jag på den med namn jag hör eller ser skrivet någonstans. Nu har listan blivit riktigt lång, framförallt med flicknamn, men även en del pojknamn finns med (man vet ju aldrig).

Maken har ett namn (flicka) som han håller fast vid. Jag säger mina förslag lite då och då till honom, han är tyst en liten stund och funderar och säger sen: nej, det slår inte mitt.

Det säger en del om våra personligheter... jag är impulsiv, ändrar mig ofta och är oerhört velig... som ni förstår så är maken precis tvärtom ;)

I helgen såg jag min chans...efter middag och 1 flaska vin, så skrev jag ut 2 ex. av min låååånga namnlista (där även makens favvo namn är med) och sen la jag fram förslaget till min lilla lek..
Vi fick stryka 4 flicknamn och 2 pojknamn var från listan och sedan gradera favoriterna från 1-5 både på flick och pojknamnen. Allt detta givetvis utan att tjuvtitta på varandra. Jag var så nyfiken på hur maken skulle göra sina val nu när han var tvungen att göra fler val än bara sitt enda namn.

Med spänning gick vi igenom resultatet... det visade sig att vi tyckte väldigt olika, totalt sett så hade vi båda bara valt 3 samma namn (av 54!), men med helt olika placeringar. Hur som helst så var det kul och ledde till lite mer dikussion kring namn än tidigare och nu har jag ju faktiskt tagit bort 12 namn från listan, vilket underlättar. Vi ska göra om det här lite då och då nu fram tills det är dax och förhoppningsvis så har vi sen 2 eller 3 alternativ som båda gillar som vi kan välja mellan när vi träffar vår lilla kines :)

5 Comments:

At 3:05 em, Blogger Solkatten said...

Min lista på tjejnamn är också lång, men killnamn är förbaskat svårt (kan bero på att alla "fina" redan är upptagna)! M vägrar att ens överväga det han kallar för "gubbnamn" med motiveringen att det inte är så gulligt när man är 28 och ska på anställningsintervju *s*

Men nu verkar det faktiskt som om vi har lyckats enas om ett kill- respektive tjejnamn. Kors i taket!

 
At 5:16 em, Anonymous Anonym said...

Ljuvliga bekymmer ni har - namnval... Vi törs knappt drömma om det ännu. Det närmar sig verkligen för er nu! Hoppas på en lång period med BB nästa omgång! :-)

 
At 11:32 fm, Blogger Storkenflyger said...

Ha ha vilken rolig namnlek. Hoppas att ni kan ena er när dagen kommer :)

Själv har jag ett så infernaliskt bra killnamn (som annars är asasvårt). Jag är så gräsligt nöjd med namnet att jag tillochmed börjat hoppas att jag ska få en son.

 
At 8:15 em, Anonymous Anonym said...

Kul! P är också väldigt bestämd över ett visst namn, kanske ska prova din namnlek..

 
At 10:11 fm, Blogger En bulle i hjärtat! said...

Åh, så kul, jag vill också! Än så länge går barnet under namnet Knyttet.. Det kanske inte riktigt passar när man är vuxen..

 

Skicka en kommentar

<< Home